Szt3ság ünnepe utáni 18. vasárnap
Szentendre, 2024. szeptember 29.
2Móz 20,1-17
EÉK 477, 9, 433, 488, 293
Horváth-Hegyi Olivér
A Tízparancsolat segít szeretni
Keresztény gyülekezet, testvéreim az Úrban!
Amikor mindenki kezdi azt tenni, amit csak akar és ami csak eszébe jut, nagyon rövid idő alatt egyik ember a másikba ütközik, mert korlátlan szabadsága a másik ember korlátlan szabadságához ér. Ha két, vagy annál több korlátlan ember azonos időben, azonos helyen van, felmerül a kérdés, hogy kinek a korlátlansága nagyobb. Ez az emberi szabadságról szól. Kinek mit szabad tenni. Kinek a szabadsága határtalanabb? Mert hát abban a pillanatban, ha az egyik ember szabadságában olyat tesz, ami a másikat meggátolja szabadságában, konfliktus születik.
Erről szólnak a háborúk. Te az én területemre lépsz, mert úgy gondolod, hogy ezt neked szabad, de én megvédem a területemet és meglehet, hogy ahogyan te, úgy én is a te területedre lépek és összeveszünk. Erről szól a lopás. Szabaddá tetted megadat arra, hogy elvedd, ami az enyém, amiért én megharagszom rád. Erről szól, amikor hamis tanúbizonyságot teszünk, vagyis valaki becsületét és hírnevét meglopjuk, háta mögött megszóljuk és pletykát terjesztünk róla, aminek következménye a tehetetlen dühtől a még nagyobb rágalmak terjesztéséig tart.
Emberi konfliktusaink java része a határtalan szabadsággal való visszaélésénél kezdődnek.
A gravitáció, más néven tömegvonzás, egy kölcsönhatás, amely bármilyen két, tömeggel bíró test között fennáll, és a testek egymás felé ható gyorsulását okozza. Ennek ellentéte a súlytalanság állapota, amikor a tömeggel bíró test egyhelyben marad.
A szívbe írt törvény olyan, mint a súlytalanság állapota. Nem érez vonzalmat valami más iránt, mint ami adatott. Elégedett azzal az állapottal, amiben van, nem törekszik máshová. Végtelen szabadságot él meg a maga lebegő állapotában, könnyűnek érzi magát, mert nem hatnak rá olyan erők, amelyek kimozdítanák ebből az ideális, egyensúlyi állapotból.
Az emberiség ősidők óta törvényekkel próbálja szabályozni az együttélést Hammurabbitól a Tízparancsolaton és a római jogon át a modern jogalkotásig. A bűneset óta nem tudunk jól bánni szabadságunkkal és ezzel rengeteg kárt okozunk egymásnak és önmagunknak. A bűn öntörvényűsége miatt távolabb és távolabb kerülünk Istentől és embertársainktól. Ezért kapta és kapja a Tízparancsolatot Isten népe. Igen, Isten népe kapja, mert bár bárki számára elérhető és megtartható, ám csak a hívő ember, méghozzá Krisztussal egy közösségben képes megtartani a parancsolatokat.
Nézzük most meg, hogy ahelyett, hogy bosszantana minket a Tízparancsolat és azt gondolnánk, gúzsba köt és követel, fenyeget és számon kér, visszavet minket évszázadokra és valami ósdi viszonyrendszerbe tuszkol minket, miért érdemes inkább megtartanunk és szeretnünk a Tízparancsolatot!
A Tízparancsolat nem paragrafusokba rendezett tilalomsorozat. Bot Péter 18. századi református lelkipásztor azt írta a Tízparancsolatról: "Erős sövény, amely kirekeszti a gonoszokat, város kőfala, amely őrzi a jókat." A Tízparancsolat védelmet biztosít mindannyiunk számára. Istentől származó eredete miatt nem jogi értelemben vett törvény, hanem minden ember és állam által alkotott törvény mögött és felett álló igazság. Eredete miatt ereje is más, mint a PTK, vagy BTK bekezdéseinek.
Úrvacsoravétel alkalmával a liturgia része a kettős parancsolat: Szeresd az Urat és felebarátodat igék, vagy ahogy azt a mi gyülekezetünkben gyakori a teljes Tízparancsolat felolvasása. A héber nyelvben az un. jusszivuszban álló igealakokat kétféleképpen lehet fordítani. Fordíthatjuk felszólító, vagy kijelentő módban. A Ne lopj! Ne tégy felebarátod ellen hamis tanúbizonyságot! Ne kívánd...! Ez a felszólító mód a héber nyelvtani szabályok szerint kijelentő módban így néz ki: Nem fogsz lopni. Nem fogsz hamis tanúbizonyságot tenni felebarátod ellen. Nem fogod kívánni. Mi húzódik meg a Tízparancsolat mögött? A szeretet parancsolata, ami így kezdődik: "Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes erődből!" Tehát ha szereted Istent a Tízparancsolat nem tiltás lesz az életedben, hanem következmény. A Tízparancsolat segít szeretni. A Tízparancsolat megtanít szeretni.
És a Tízparancsolatot csak akkor tudjuk megtartani, ha Istent szeretjük. Szeretem Istent: szavait, és Fiát mindennél jobban!
Szeretem, ezért már nincs szükségem más istenre: olyanra, amitől a biztonságomat várom. Szeretem Istent, ezért nem fogom Isten nevét töltelékszóként használni. Szeretem Istent, ezért nem nyűg megszentelni az ünnepnapot olyan keretek között, amit ő talált ki épp az én érdekemben: a közösséget, az egy időben egy helyen lenni és köré gyűlve hallgatni őt és dicsérni. Ha Istent szeretem szüleimnek megadom a tiszteletet, szívesen vagyok a család öregjeivel, nem akadékoskodom velük és nem akaszt ki, ha ők 30 évvel korábbi nézetüket képviselik. Ha Istent szeretem, az emberi életet még játékból sem oltom ki, nem nevelem gyermekeimet népek gyűlöletére, nem szurkolok a háborúzó felek valamelyikének, hogy irtson és pusztítson csak és igen, vigyázok saját életemre és egészségemre, hogy az élet vádelme rám is igaz legyen. Ha Istent szeretem, nem engedek a pornónak, nem haladok a mainstreammel, ami a hűséget messziről kerüli, sőt, gúnyolja és avottnak kiáltja ki. Ha Isten szeretem, a lopásnak legártalmatlanabbnak tűnő fajtájától is tartózkodom: attól, hogy nem becsületes munkával, hanem ravaszkodással és sunyi módon jutok pénzhez. Ha Istent szeretem, nem válok felebarátom hamis tanúzójává: nem szólom meg a háta mögött, nem pletykálkodom róla, nem leszek féltékeny rá, nem húzom le mások előtt. Ha Istent szeretem az határoz meg engem, hogy kinek mije van, kinek mire futja, ki mit ért az életben az anyagiak terén, hanem mindig önmagamhoz képest gondoskodom a rámbízottak jólétéről anélkül, hogy munkámba beleroppannék, gyermekeim két dolgozó szülő mellett mentális és lelki félárván, vagy árván nőnének fel.
Mit tesz velünk a bennünk sokszor feszengést keltő, megfelelési kényszert kiváltó, csűr-csavarokkal talán elfogadható, hovatovább kemény elutasításunkba ütköző Tízparancsolat? Hát az ellenkezőjét. Ismételjük el, hogy megjegyezzük. A Tízparancsolat segít szeretni. A Tízparancsolat megtanít szeretni.
Ámen.