Virágvasárnap (Palmarum)
Szentendre, 2024. március 24.
Mt 21,10
EÉK 209, 191, 475, 310, 11
Horváth-Hegyi Olivér
Ki ez? A szelíd és alázatos Király.
Ünneplő gyülekezet, szeretett testvéreim az Úr Jézus Krisztusban!
Jézus első földi életének utolsó napjaihoz érkezett. Megközelítve a fővárost, Jeruzsálemet, a nagy nyilvánosság előtti népszerűségéhez nem fér kétség. Ezrek és ezrek jönnek az egyiptomi fogságból való szabadulás, a nagy páskaünnepre a szélrózsa minden irányából, de nem csak a zsidók legnagyobb ünnepére. A legünnepeltebb ember miatt még többen mozdulnak meg és vonulnak a Jeruzsálembe vezető út déli lejtőin. Itt vannak azok, akik fülébe jutott, hogy az előző napokban, a szomszéd városban, Betániában Jézus feltámasztotta Lázárt. Kijöttek a városból az ottlakók, hogy köszöntsék Jézust. Vannak itt görög nyelvűek, akik pogányként kezdtek hinni Isten Fiában és a zarándokok óriási tömege is csatlakozik a Jézust köszöntő sokasághoz. "Hozsánna!", azaz Segíts meg! - kiáltják mindenfelé gyerekek és felnőttek, zsidók és nem zsidók, kezükben pálmaágakkal, felsőruhájukból szőnyeget készítve a királynak. Abban a korban nem is egyszerűen fohász dicsőítés ez a legjavából: "Hozsánna a Dávid Fiának! Áldott, aki jön az Úr nevében! Hozsanna a magasságban!" (9.v.)
Jézus eddig is közéleti személyiségnek számított, de virágvasárnapra minden eddiginél erőteljesebben tágult ki számára a horizont. De leginkább a nép számára tágul az a tér, ahol Jézus királyi uralmát látják maguk előtt. Izrael királya tán' még a császár helyét is elfoglalja majd. Mindenesetre Jézus uralomra jutásának első lépcsője Heródes trónfosztása lehet. Ugyanakkor meg kell említenünk, hogy ez a menet - az írásmagyarázók szóhasználatát idézve - egy békemenet. A Messiás királyról már a próféták is megmondák, hogy Jézusban a zsidó nép békéjének letéteményesét vélik felfedezni. Virágvasárnapunk és gyülekezetünkben szolgálatot vállaló testvéreink beiktatásának, megáldásának ünnepén két kérdéssel szeretnék foglalkozni: Mi az ára ennek a békénk? és Milyen béke ez a béke?
Már Ézsaiás próféta is megjövendölte, hogy milyen típusú király lesz az eljövendő Messiás. "Az uralom az ő vállán lesz, és így fogják nevezni: Csodálatos tanácsos, Erős Isten, Örökkévaló Atya, Békesség fejedelme." (Ézs 9,5) Jogosan várja Jézustól mindenki, hogy ahol ő uralkodik, ott legyen béke. Ám, ahol háború borzalmai tesznek tökre családokat és társadalmakat, ahol a terror fenyegetettsége rémíszt és ahol emberek dúlnak-fúlnak, közösségeket szakít szanaszét a békétlenség; ott már nem Úr az Úr Jézus? Megrövidült volna Isten kinyújtott keze és már nem hatékony? Országok és nemzetek sodródnak a békétlenség sáros zuhatagaival és törnek-zúznak, belülről jövő gonosz erők zavarják meg a békét. Hogyan teremthetünk békét mi? Miként építsük a béke hídjait és hogyan válhatunk a béke hírnökeivé?
Jézus a János írása szerinti evangéliumban, amikor arról tanít, hogy ő az út az Atyához, ezt mondja: "Békességet hagyok nektek, az én békességemet adom nektek, de nem úgy adom nektek, ahogy a világ adja."
A virágvasárnapi tömeg őszinte Hozsannát harsogott, őszinte ujjongással fogadták a szamárháton bevonuló királyt, de egy baj volt velük. Más királyt vártak, mint milyen király volt Jézus. Társadalmi változásokat akartak és nem saját szívük változását. Politikai békét akartak és nem a mennyei békét. A római elnyomással szemben hatékonyan fellépő erős kezű uralkodóra vágytak és nem a szeretet uralmát gyakorló pacifista, szelíd királyra.
Azt olvastuk, hogy "Amint beért Jeruzsálembe, felbolydult az egész város, és ezt kérdezgették: Ki ez?"
Mi már annak az időnek vagyunk a gyermekei, akik tudják, ki Ő. Húsvét és Pünkösd után megértettük Jézus személyének lényegét. Megismertük őt. Jézus valóban változásokat hoz.
De ő nem erőszakkal és nem hatalommal, hanem Lelkével teremt békét. Jézus egyesével lép hozzánk és személyesen neked kínálja fel a békesség útját. Téged akar a béke szigetévé tenni. A te életedet szeretné erőszakmentessé, a békétlenségtől szabaddá tenni. És amikor egymással találkozik két jézusi békességét szívében, életében, szavaiban, viselkedésében magán hordozó ember, akkor jézusi erejük megkétszereződik. és ha már hárman lesznek, megháromszorozódik a békesség és ha sokan vannak, akkor megsokszorozódik. Így terjed a jézusi béke a világban. Így menetel, zarándokol Jézus népe, a gyülekezet ebben a világban. És lesznek, akik oldalról bökdösik a békemenetet. Leszek, akik gúnyolódnak és mutogatnak. Lesznek a tömegbe beépített emberek, akik belülről kezdenek uszítani, bomlasztani, hogy ez a menet megtörjön. Istentiszteletünkön a gyülekezet választott tisztségviselőit iktatjuk be szolgálatukba. Az eskü szövegében ezt fogják mondani az újonnan megválasztott testvérek: a gyülekezetünk belső békéjét őrzöm és építem. A mi feleadunk, kedves megválasztott tisztségviselők kiemelten ez. A békét megteremteni és megőrizni. Azt a békét, amelyet Jézus ad nekünk. Személyesen neked, a te életedben. Ennek jele otthon lesz először látható. Azután tágabb környezetedben és a gyülekezetben.
Virágvasárnap a békét hozó Messiás királyt látjuk, akik a golgota keresztfája felé megy szamár hátán, szamárcsikó hátán.
Koronája töviskorona lesz, királysága nem e világból való királyság. De hisszük, hogy Jézus igazsága a valódi igazság. Az ő uralmára, az ő szelíd, alázatos szeretetére van szükség ebben a világban és ez a magatartás hozza el számunkra is változást.
Ámen.
.