Szentháromság ünnepe utáni 5. vasárnap
Szentendre, Szentendre, 2023. július 9.
Lk 7,36-50  
EÉK 284, 7, ZÉ5, 467, 440, 293

Horváth-Hegyi Olivér
Nekem te vagy a bizonyíték

Keresztény gyülekezet, szeretett testvéreim az Úrban!

Erős, személyes és egyértelmű megszólítást kapunk ma. Erős, mert Isten jelenti ki. Személyes, mert a többes szám második személy, a ti most épp annyi embert foglal magában, ahányan hallgatjuk ezt az igét. És egyértelmű, mert világos az ézsaiási ige, így nem is érdemes kibúvót keresni: "Ti vagytok a tanúim." (10.v.)
Amikor ilyen erős, személyes és egyértelmű igét olvasunk, sarokig ki kell tárni szívünk ajtaját. Engedjük be Isten igéjét, hadd dolgozzon meg minket, mint kovász a tésztát!

Ézsaiás prófétának sokat köszönhetünk. Olyan igéket olvasunk könyvében, amelyek az Újszövetség felé mutatnak. A mi tanúságtételünknek Jézus Krisztusról kell szólnia.
Az Ézsaiás 43 Bibliánk nevezetes fejezete. Már az első verse is aranymondás, az imént ezt énekeltük meg Bálint keresztelési énekében. "Ne félj, mert megváltottalak, neveden szólítottalak, enyém vagy!"

Nekünk, megkeresztelt, keresztény embereknek alapállapotunk a megváltottság. Megváltónk megváltott minket. A megváltás lényege, hogy valaki valamilyen árat fizet valamiért. A bűntelen Jézus saját vérével, életével fizetett bűneinkért. Megváltott, mint egy szabad ember egy rabszolgát, akinek szabadságát kifizeti. Mint aki valakit kötelességétől, terheitől megszabadít. Megvált. Mint az ügyvéd, aki óvadékot tesz le védence szabadságáért. De használjuk a jegyet vált a vonatra összefüggésében, vagyis az elvitel viszonzásaként kifizeti a jegy árát. Megvált. Régi ifis spirituálé énekünk is szól erről: Jézus nekünk ingyen jegyet ad a mennyország felé, nekünk csak fel kell szállnunk a mennyi vonatra....

A megvált magyar szóban a vált, váltás gondolata is jelez valamit. Életem megváltozik, amikor elhiszem és magamévá tudom tenni, hogy Jézus megváltott.
Változás. Valaki szereti a változásokat, valaki fél tőle. Valakinek szüksége van rá, valaki kerüli a változásokat. Vannak hasznos változások és vannak káros változások. Akár így vagyunk vele, akár úgy, Jézus egy jó változást hoz el nekünk. És ez a változás az alapja annak a tanúságtételnek, amiről az ézsaiási rész szól. A néven szólított, megkeresztelt és megváltott ember változásának következménye a tanúságtétel az egyetlen és hatalmas Isten mellett, aki Jézusban válik igazán láthatóvá és érthetővé. Mai szavunk, amit mindenképp magunkkal kell vinnünk: a tanúság. Nézzük csak meg, mi minden jelet ez a szó!

Beszédes, hogy mind a héber, mind a görög nyelvben a tanú és a bizonyíték ugyanaz a szó. Isten azt mondja: Ti vagytok a tanúim. Ti vagytok a bizonyítékaim. Én vagyok a bizonyíték? Én hitelesíthetem Istent? Én lennék a döntő érv Isten mellett? Hogy is van ez?
A tanúnak mindig igazat kell mondania, aki erre akár fel is esküszik. Akár a zsidó, akár a római, vagy a mai jogrendszert nézzük, a tanú szava döntő, aki régen akár életével is felelt szavaiért. A görög nyelvben a tanú a martüsz. Ebből jön a mártír szavunk. Voltak, és lesznek olyan korok és országok, amikor a keresztény mártír életével fizet szavaiért, amellyel megvallja: Jézus az Úr, rajta kívül nincs más szabadító.
A tanú szavunk honfoglalás előtti idők egyik török nyelvéből származik, amely előzménye a megismert, tud, tanul igék.

Kik tehát Isten tanúi? Kik Isten bizonyítékai? Akik megismerték őt. Te megismerted Jézust?

Isten ma azt szeretné, ha megérintene minket ez az erős, személyes és egyértelmű ige. Olyan érzésünk van, hogy az ószövetségi időkhöz képest ma sokkal nagyobb vallási katyvaszban élünk. Régen megfaragtak egy emberi, vagy állati és emberi részekből álló szobrot és Istenként imádták, hozzá imádkoztak és tőle vártak mindenféle jót és meghatározta életüket és mindennapjaikat. Ma nem faragunk istenszobrokat, de nem is Istentől várjuk a mindenféle jót és a legtöbb ember életét egyáltatán nem határozza meg Isten. Ez azért is lehetséges, mert mintha a kereszténység, mi keresztények nem lennénk bizonyíték. Nem tanúskodunk nemhogy eleget, de sokan semmit. Soha nem beszélnek isten hatalmas tetteiről, soha senkit sem vezettek Jézushoz, a keresztényhitük tabutéma. Zárványkereszténységben élnek, ami tulajdonképpen őrzi a keresztény élet képét, de halott. A mai, legalábbis európai társadalom elvárja, hogy Jézusról hallgassunk, a keresztet, mint jelképet tegyük zárójelbe, vagy ne is zárójelbe tegyük, vegyük le a közintézmények faláról, egy idő múlva templomaink tetejéről?!, mindenki tartsa meg magának a kis hitét és istenét, nehogy zavarjuk egymás köreit. Hiperérzékeny multikultúrát erőltetnek ránk, amely által épp az a helyzet alakul ki, mint amelyben Ézsaiás szót emel: "Isten vagyok - így szól az Úr, ezután is csak én leszek! Én vagyok a ti királyotok!" (13.15.v.)

Aki ma nem ismer el más isteneket, aki misszionálni akar, akinek szívügye, hogy emberek Jézushoz térjenek, olyanok, akik hamis istenekben, önmagukban hisznek, akik a Bibliát vallják az emberiség zsinórmértékének és a Bibliára, mint Isten szavára hivatkozva emelik fel szavukat a Szentírástól idegen ideológiák ellen, azt megtorolják, azt leállítják, azt elnémítják, azt kiközösítik, mert nem toleráns, nem PS (politikailag korrekt). Isten azt szeretné, ha ebben az értelemben nem lennénk PS. Nem engednénk meg sem magunknak, sem gyermekeinknek, hogy elvarrják a szánkat.

Mai igénk mondanivalóját, ezeket a drága ézsaiási mondatokat így is összegezhetnénk: Ne hallgassatok! Mert ti vagytok a tanúim! Ti vagytok a bizonyíték arra, hogy én vagyok és mint aki vagyok, örök életet csak én tudok nektek adni. hallgassatok szavamra, hallgassatok Fiam szavára és legyetek bátrak, legyetek KS, Krisztusért korrektek, aki ezt mondja: Nekem te vagy a bizonyíték!

Két olyan éneket választottam, ami hitünk megvallására buzdítja a gyülekezetet. érdemes otthon újra elénekelni, vagy elolvasni a 467-es éneket és nemsokára énekeljük a 440-es énekünket, amiben együtt valljuk meg, hogy "Keresztények vagyunk, mert krisztus neve rajtunk." Ne bújjunk el. Ne rejtőzzünk a templom falai mögé! Ne kegyünk szégyenlősök! Ne féltsük magunkat és gyermekeinket attól, hogy ha színt vallanak Jézusról, megüthetik a bokájukat! Hanem inkább szeressük a világot annyira, hogy meg akarjuk menteni. Az embereket. Egyesével. Hajrá!
Ámen.

.