Ötvened vasárnap
Szentendre, 2023. február 19.
Péld 3,5-12
EÉK 441, 4, 330, 306, 12
Horváth-Hegyi Olivér
Keresztény gyülekezet, testvéreim az Úrban!
Jó igét kaptunk. Ezt akkor szoktuk mondani, amikor eltalál, betalál, elgondolkodtat, lenyűgöz, olykor letaglóz bennünket egy-egy igéslapon, sms-ben, messengeren kapott, beszélgetésben, prédikációban, áhítaton elhangzó ige. Jó igét kapni erőt jelent. Akár figyelmeztet az az ige, akár bátorít, megdorgál, vagy visszaigazol. Tegnap este a leányfalusi faluházba óvodánk szülői farsangi báljára country öltözékben érkeztünk majd’ százan. A bejáratnál - welcome drink helyett - két kedves óvodapedagógus kosárban kínálta az igés lapokat, amiből húztunk. Én az 1Pt 4,10-et kaptam Istentől. "Amilyen lelki ajándékot kaptatok, úgy szolgáljatok azzal egymásnak, mint Isten sokféle kegyelmének jó sáfárai." Számomra, miután hazaérve elolvastam egy emailt, most ez azt az üzentet hordozta, hogy vannak dolgok, amihez nem kaptam tálentumot, így azokkal ne foglalkozzam, mert foglalkozik más a gyülekezetben. Te mikor kaptál jó igét? Szükségünk van a jó igékre! Ez is ingyen van, mint a kegyelem. Halld meg! Vedd el! Olvasd el! Életedet könnyíti meg és boldoggá is tesz.
A példabeszédek könyve 2400 évvel ezelőtt íródott szövegek gyűjteménye. A héber "másál" szó jelentése példabeszéd. Méltó arra hogy példaként álljon minden kor embere előtt. Igen régi, de nem avult el. Jó igéket kapunk. Eligazító bölcsességeket, amely kiállta az idő próbáját és megszámlálhatatlanul sok Istent és akaratát kereső embernek segített. Neked is segíteni akar. Legyen füled a hallásra!
Három gondolat, három üzenetből választ most a Lélek. A háromból lehet, hogy több is meg akar érinteni, de egy kiemelkedik a többi közül. Vajon melyik ige lesz a tiéd?
Az első gondolat, hogy ne a saját eszedre hallgass. A második, hogy pénzeddel is fejezd ki: tiszteled az Urat. A harmadik: ne félj Isten dorgálásától.
Kezdjük az elején! Ne a saját eszedre hallgass. Okos, vagy bölcs? Érezzük ennek a kérdésnek a jogosságát. Az okos, intelligens, tanult, jártas, sokoldalú, tehetséges ember még nem bölcs. A biblia szerinti bölcsesség nem velünk született, vagy megszerzett tudás. Ezer meg ezer igét kapunk a Szentírásból erre vonatkozóan. Úgy tűnik ezt mindenféleképpen meg kell különböztetnünk. Faluhelyen, Édesapám gyökereinél tapasztaltam meg Szatmárban, a Szamos-menti Panyolán és Olcsvaapátiban, hogy a hat elemit kijáró, életüket Isten és templom közelében élő idős asszonyok, köztük Irma néni, Isten bölcsességével megáldott szavai minden okos beszédnél igazabbak. Olyannyira megfogtak bölcs mondatai, hogy bő tizenöt évvel ezelőtt, amikor Janka még csak menyasszonyom volt, diktafonra vettem beszédét. Egyszerű, évenkénti látogatásainkra mindig készültem, hogy megörökítsem a másál-t. Példabeszédeivel nem készült, prédikációit szószékéról, a régi paraszti konyhaszékről mondta. A Biblia sohasem nyílt ki, mert az Úr igéje fejében, szívében, ajkain volt. Sokszor kérdezgette: Mit mondhatnék egy tanult lelkésznek? Sok mindent – szoktam volt mondani. "Bízzál az Úrban teljes szívből, és ne a magad eszére támaszkodj! Minden utadon gondolj rá, és ő egyengetni fogja ösvényeid. Ne tartsd bölcsnek magadat." (5-6.v.) A bölcsesség az istenfélelem földjén terem. Salamon, amikor király lett, ezt az egyet kérte. Add, hogy meg tudjam különböztetni a jót a rossztól. Bölcsesség. Bízd magadat és utadat Istenre, kérdezd őt merre van az arra és bölcs döntéseket fogsz hozni.
A második gondolat pénzeddel is fejezd ki: tiszteled az Urat. "Tiszteld az Urat vagyonodból és egész jövedelmed legjavából, akkor bőségesen megtelnek csűreid, és must árad sajtóidból." (9-10.v.)
Az Úr előtt nem szégyen, ha van vagyonod és jól megy a szekér. Az Úr előtt nem szégyen és takargatnivaló, ha nincs vagyonod és hónapról hónapra kell beosztanotok havi bevételeteket. Akár minimálbérből, akár milliós fizetésből éltek, ez az ige bizony szólni akar hozzád. Isten népe, Izrael úgy fejezti Isten iránti háláját mindazért, amije van, hogy jövedelmük legjavából, tehát nem a maradékból és fölöslegből adtak az Úrnak. Az áldozati kultusz megszűnése közben Jézus is erre bíztat minket. Az ő tanítványai, a korai gyülekezetek, az ősegyház is megértette ezt a logikát. Ki kell tudni fejezni Isten iránti köszönetünket adományainkkal elismerve, hogy minden, amink van tőle, az ő segedelmével van. ne légy fukar ezzel. Olyan könnyű elbagatellizálni és épp ezt a témát lehúzni. Legyen meg benned a vágy az Isten szerinti bőségre! Az ő igéje szerint úgy ad neked teli csűrt és kicsordulóan áradó mustot, ha iránta való tiszteletedet pénztárcádba nyúlva is kifejezed. magamnak is mondom: nem kell, nem szabad szemérmesnek, kicsinyesnek, zsugorinak lennünk, amikor adakozunk. Mert ezzel első körben magunk felé üzenünk: ennyit ér nekem az a tudat, hogy amim van, Istentől van.
Harmadik gondolatunk: ne félj Isten dorgálásától. Óvatosságra intő téma. A legtöbb fül és legtöbb szív akkor csukódik be, amikor az Úr dorgáló szavaival találkozik. Pedig a példabeszéd elég egyértelmű: "Az Úr intését meg ne vesd, fiam, és dorgálását meg ne utáld." A korszellem nem segít. Inkább hátráltatja isten dorgáló szavainak kimondását. A lelkészi kar sokszor mimózagyülekezettel találkozik, ám a lelkészek többsége is mimózalélek. Megsértődünk, személyes támadásnak vesszük, ha valaki Isten igéjére hivatkozva olykor megint, máskor kiigazít. Szektás beszédnek kiáltják ki Isten büntetését kilátásba helyező igehirdetéseket és áhítatokat. A vétkeket néven nevezni, valakit tettei, beszéde miatt személyes felelősségre vonni ma óriási kockázattal jár. Megütheti a bokáját, aki mások, családok, politikusok, elnökök, szószólók, celebek, hőbörgő önigazoltak dolgait számon kérik. Nyilvánvaló bűnöket elítélni a szólásszabadság és emberi jogok megsértését jelenti. Pedig Isten igéje egyértelműen eldönti, mi a jó és mi a rossz. Aki a jót összekeveri a rosszal, ítélet alá esik kicsibe és nagyba egyaránt. Jézus sem félt szembesíteni embereket, csoportokat, tanítványait bűneivel és megdorgálni őket. Nehogy nem félt ezt tenni, inkább isteni személyének része volt. Mert Isten szeretetének egyik nagy-jele, ha megdorgál. Mit apa a fiát, akit kedvel. Tartsd megtiszteltetésnek, ha Isten dorgál téged. Mert ebből is érezhetem, hogy törődik veled. Még ha nem is tetszik, vagy egyenesen fáj, viseld el, mert hidd el: javadra van. Ne lökd el magadtól azokat, akiket Isten küld hozzád dorgáló, de ne otromba, figyelmeztető és nem fenyegető üzenettel. De ne légy érzékeny! Ne sértődj meg! A bölcs ember meghallja és befogadja Isten dorgálását és jobb útra térj, amely az üdvösség felé visz. Vajon mostanában miben kapsz dorgálást? Ezek a szavak nekem is éppúgy prédikálnak, mint nektek.
Három üzenet: ne a saját eszedre hallgass; pénzeddel is fejezd ki: tiszteled az Urat, ne félj Isten dorgálásától. Újabb három jel arra, hogy szeret téged az Úr.
Ámen.
.