Ádvent 3. vasárnapja
Szentendre, 2010. december 12.
/5 Móz 5, 6a. 7-10/
Horváth-Hegyi Olivér
Keresztény Gyülekezet, Szeretett Testvéreim az Úrban!
Idei ádventünkben igehirdetési alapigeként harmadik alkalommal van előttünk ószövetségi ige. Két héttel ezelőtt Ézsaiás próféta könyvében arról olvastunk, hogy Isten mindannyiunkat bűnbánatra és megtérésre hív; egy hete Malakiás próféta szavai az utosó ítéleten történő isteni rostáról beszélt, ami el fogja különíteni az Istenben maradtakat az Isten nélkül maradtaktól.
Ma egy mózesi igére figyelünk. Talán első hallásra ismét értetlenkedve nézünk a prédikáció elé, ti. hogy kerül ádventbe egy újabb régi ige, azonban meg fogjuk látni, hogy nagyon is kibontandó ennek a néhány igeversnek az üzenete.
Mózes ötödik könyve, a Deuteronomium Isten és a kiválasztott nép közötti szövetség felidézését tartalmazza. A nép megkapta a Tízparancsotatot, vagy ahogyan többen nevezik, a tíz igét, ennek bevezető gondolatát olvastam fel, amely egyben az úrvacsorai liturgiánk egyik jól ismert mondata: "Én vagyok az Úr, a te Istened, ne legyen más istened rajtam kívül!"
Egyik ádventben sem spórolhatjuk meg azt, hogy ne gondolnánk végig, miféle Isten az, aki Karácsonykor érkezik. Ezzel válik időszerűvé egyházunk perikópája (körül vágott szöveg, egy tudatosan kiválasztott igeszakasz, amiről az igehirdetésnek szólnia kell).
Van-e Istened, és ki a te Istened? Ez a mai két kérdésünk.
A Tízparancsolat első mondatában Isten bemutatkozik és elmondja, hogy milyen relációban értelmezhető az emberrel való kapcsolata. A sémi nyelvek lehetővé teszik, hogy ezt a mondatot minden igeidőben lefordítsuk. Isten tehát képzeletbeli kezét felénk nyújva így köszönt minket: Vagyok, aki vagyok. Vagy: Leszek, aki leszek. Vagy: Köztetek vagyok.
Sokan bevallják, még többen tagadják, milyen távol vannak Istentől. Innen-onnan hozzánk érkező jegyesek, vagy gyászolók gyakran bizonygatják vallásosságukat a lelkésznek azzal, hogy ha kirándulnak, vagy külföldön vakációznak, minden templomba bemennek és számukra ez a templomba járás. Helyzettől függ, hogyan reagálok erre, mindenesetre azt azért el szoktam mondani, hogy
Kedves anekdota szól Józsiról és Istenről. Józsi kétkezi, egyszerű gyári munkás, aki az ebédidejét mindig megfelezi és délben, harangszó alatt a falu közepén található, résnyire nyitott templom ajtaján bekukkant, belép és beszól: "Szia Isten! Józsi vagyok." - és csak ez után harap valamit. Így megy ez évekig, ami egy idő után a plébánosnak is feltűnik. Aztán egyszer Józsi nem jön. A plébános kideríti, hogy Józsi rákos betegséggel küzd, kórházban van, kezelik. Bemegy hozzá és csodálkozva látja, hogy sorba kell állnia, mert minden beteg és nővér Józsival szeretne egy-két szót váltani. Amikor sorra kerül, megkérdezi Józsit: Mi történt veled, Józsi, és egyébként is, hogy tudsz ilyen vidám lenni és ennyi emberrel foglalkozni? Tudja plébános úr - feleli Józsi, - amikor behoztak a kórházba, az első nap nagyon rosszul voltam, de a kórterem ajtaján bekukkantott valaki, belépett és beszólt: "Szia Józsi! Isten vagyok! Azóta itt ül mellettem.
Ki kit, hányszor és miért látogat meg a templomban?
Isten nincs messze tőlünk. Egyik légitársaság reklámfelületén egy közúti táblán egymás alatt ez olvasható: London 1600 km, Gondolnád: 2500 km. A reklámfelirat: London közelebb van, mint Gondolnád.
Istennel is így vagyunk: Isten közelebb van, mint gondolnád. Az újszövetségi kor embere, akik mi vagyunk, már nem mondhatjuk el, hogy nem láttuk Istent. Az ószövetségi ember Istent olyan szentnek tartotta, hogy még a nevét sem ejthette ki. Csupán a JHVH (héberül, jobbról balra olvasva: